Είναι επίσημο, με κακή συγκέντρωση και πτωτικό IQ, η νεότερη γενιά αντιμετωπίζει μια απότομη διανοητική πτώση. Δείχνει πιο ανόητη, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα άσχημη είδηση!
Είναι οι νεότερες γενιές καταδικασμένες να γίνονται όλο και πιο ανόητες όσο περνάει ο καιρός; Αυτό το ερώτημα, που εγείρεται τακτικά από τους πρεσβυτέρους για να υποστηρίξει τη θεωρία τους ότι «ήταν καλύτερα παλαιότερα», επαναλαμβάνεται τώρα στην επιστημονική έρευνα. Ορισμένες διεθνείς μελέτες καταγράφουν μια ανησυχητική μείωση των γνωστικών ικανοτήτων παγκοσμίως, ένα φαινόμενο που προϋπήρχε της πανδημίας Covid-19 και φαίνεται να επιταχύνεται με την πάροδο του χρόνου.
Φταίνε τα social media;
Το 2018, οι Νορβηγοί οικονομολόγοι Bratsberg και Rogeberg τόνισαν μια σταδιακή μείωση του IQ , που υπολογίζεται σε 0,33 μονάδες ετησίως, αναλύοντας 730.000 τεστ. Πιο πρόσφατα, μια μετα-ανάλυση του 2023 σε 300.000 άτομα από 72 χώρες αποκάλυψε ένα παρόμοιο φαινόμενο: ενώ ο δείκτης νοημοσύνης αυξήθηκε κατά μέσο όρο κατά 2,4 μονάδες ανά δεκαετία μεταξύ 1948 και 1985, αυτή η τάση έχει αντιστραφεί από το 1986, με εκτιμώμενη πτώση 1,8 μονάδες ανά δεκαετία. Βάσει των αριθμών η νεότερη γενιά παρουσιάζεται πιο ανόητη!
Οι διεθνείς εκτιμήσεις φαίνεται να επιβεβαιώνουν αυτές τις παρατηρήσεις. Η έρευνα PISA του 2022 δείχνει μια άνευ προηγουμένου πτώση στις επιδόσεις των Γάλλων μαθητών, με βαθμολογία 474 μονάδων στα μαθηματικά, πτώση 21 μονάδων από το 2018 – τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων δύο δεκαετιών. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η μελέτη «Παρακολούθηση του Μέλλοντος» του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν καταγράφει μια σημαντική αύξηση στις αυτοαναφερόμενες δυσκολίες συγκέντρωσης μεταξύ των 18χρονων από τα μέσα της δεκαετίας του 2010.
Παράγοντες που συμβάλλουν
Η αιτία αυτής της πτώσης του IQ στους νέους είναι ένα πολυπαραγοντικό περιβάλλον που δεν διστάζει να κουνήσει το δάχτυλο στον ρόλο των νέων τεχνολογιών. Η μείωση του χρόνου ανάγνωσης υπέρ των οθονών συμβάλλει σημαντικά σε αυτό: το 2021, μόνο το 37,6% των Αμερικανών ανέφερε ότι είχε διαβάσει ένα μυθιστόρημα ή διήγημα, σε σύγκριση με 45,2% το 2012. Στη Γαλλία, η μελέτη του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου αποκαλύπτει ότι ένας στους τρεις νέους μεταξύ 16 και 19 ετών δεν διαβάζει ποτέ για ευχαρίστηση.
Ταυτόχρονα, η πανταχού παρουσία των οθονών μεταμορφώνει τη σχέση μας με τις πληροφορίες και τη γνώση, ενώ διαταράσσει τον ύπνο και μειώνει την προσοχή. Σε αυτό προστίθενται εκπαιδευτικοί παράγοντες (εξέλιξη μεθόδων διδασκαλίας), περιβαλλοντικοί παράγοντες (έκθεση σε ρύπους) και κοινωνικοπολιτιστικοί παράγοντες (αλλαγές στον τρόπο ζωής), για ένα εκρηκτικό κοκτέιλ και καταστροφικό αποτέλεσμα. Αλήθεια ;
Μια εξέλιξη και όχι μια παρακμή
Πρέπει λοιπόν να ενδώσουμε στον συναγερμό; Ενώ οι Financial Times επισημαίνουν ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδηλώνουν «μη αναστρέψιμη βλάβη» στην ανθρώπινη νοημοσύνη, αυτή η τάση θέτει υπό αμφισβήτηση την επάρκεια των ιστορικών τεστ νοημοσύνης όπως το IQ. Μήπως τελικά δεν είναι και τόσο ανόητη η νέα γενιά αλλά τα IQ test;
Οι νέοι εξακολουθούν να διαβάζουν όσο ποτέ. Απλώς έχουν αλλάξει τις συνήθειές τους, ανταλλάσσοντας τόμους χαρτιού με ηλεκτρονικά βιβλία και webtoons. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ορισμένα είδη δημιουργούν πραγματικό ενθουσιασμό στους νεαρούς αναγνώστες.
Τέλος, όσον αφορά τις γνωστικές ικανότητες γενικά, είναι όλη η σχέση μας με τις τεχνολογίες που πρέπει να αμφισβητηθεί. Μπορεί οι νέοι να είναι σε παγκόσμια κλίμακα λιγότερο επιτυχημένοι σε ορισμένα μαθήματα, αποκτούν όμως πολλές νέες γνώσεις και δεξιότητες: κωδικοποίηση και προγραμματισμό, χρήση τεχνητής νοημοσύνης ή ακόμα και αυξημένη επίγνωση των απειλών για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο…
Μόνο ανόητη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί η νέα γενιά.
-----------
Μπορεί να λάβουμε ένα μικρό ποσοστό εάν κάνετε κλικ σε έναν σύνδεσμο και αγοράσετε κάποιο προϊόν. Για περισσότερες λεπτομέρειες, εδώ μπορείτε να μάθετε πώς χρησιμοποιούμε τους συνδέσμους συνεργατών. Σας ευχαριστούμε για την υποστήριξη.
-----------
Ακολουθήστε το Gizchina Greece στο Google News για νέα και ειδήσεις στον χώρο της τεχνολογίας. Αν ψάχνετε HOT προσφορές και κουπόνια για κινητά και gadgets, κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Telegram.
-----------