Οι καθημερινές μας συσκευές εξελίσσονται και διευκολύνουν τη ζωή μας, αλλά ταυτόχρονα ανοίγουν νέους δρόμους για τη συλλογή προσωπικών δεδομένων. Μία φριτέζα αέρα (air fryer της Xiaomi π.χ.), αλλά και ηχεία ή smartwatches παρακολουθούν τις συνήθειές μας, αποστέλλοντας συχνά δεδομένα σε εταιρείες και διακομιστές στο εξωτερικό, σύμφωνα με την ομάδα καταναλωτών «Which?». Η πρόσφατη έρευνά της έφερε στο φως την αυξημένη παρακολούθηση που γίνεται μέσα από τις έξυπνες συσκευές της κουζίνας μας.
Air Fryers: Οι Νέοι Παρατηρητές των Προτιμήσεών μας
Η ομάδα «Which?» δοκίμασε τρία air fryer που διατίθενται στο Ηνωμένο Βασίλειο και εντόπισε ότι αυτά ζητούν άδεια καταγραφής ήχου από το κινητό του χρήστη μέσω μιας εφαρμογής. Τα air fryer της Xiaomi, της Aigostar και άλλων εταιρειών με δυνατότητα σύνδεσης στο smartphone επιτρέπουν τον απομακρυσμένο έλεγχο του μαγειρέματος, αλλά μεταφέρουν δεδομένα σε διαφημιστικά δίκτυα όπως αυτά του Facebook και του TikTok. Σημαντικό είναι ότι οι πληροφορίες των χρηστών καταλήγουν συχνά σε διακομιστές στην Κίνα, κάτι που επισημαίνεται στις ειδοποιήσεις απορρήτου της εφαρμογής.
Επεμβατική Πρόσβαση και στον Τομέα της Υγείας
Οι έλεγχοι του «Which?» επεκτάθηκαν και σε άλλες έξυπνες συσκευές, όπως τα ρολόγια γυμναστικής, τα οποία απαιτούν «επικίνδυνες» άδειες, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης στην τοποθεσία, στη φωνητική καταγραφή και στα αρχεία του χρήστη. Οι συσκευές αυτές ζητούν πρόσβαση σε δεδομένα που δεν σχετίζονται πάντα με τη λειτουργικότητά τους, δημιουργώντας ανησυχίες σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Παρέμβαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου
Το Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών (ICO) στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέφερε ότι οι δοκιμές αυτές καταδεικνύουν πως πολλά προϊόντα δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών για την προστασία των δεδομένων. Η ICO εργάζεται για νέες οδηγίες σχετικά με τη συμμόρφωση των έξυπνων συσκευών, οι οποίες θα δημοσιευθούν την άνοιξη του 2025, με στόχο να καθορίσει σαφείς απαιτήσεις που θα πρέπει να ακολουθούν οι κατασκευαστές.
Αντίδραση από Κατασκευαστές Έξυπνων Συσκευών
Απαντώντας στην «Which?», η Xiaomi δήλωσε ότι προστατεύει την ιδιωτικότητα των χρηστών και ακολουθεί τη νομοθεσία περί προστασίας δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου, τονίζοντας ότι δεν πωλεί προσωπικές πληροφορίες σε τρίτους. Σύμφωνα με την εταιρεία, η άδεια καταγραφής ήχου στην εφαρμογή Xiaomi Home δεν εφαρμόζεται στις φριτέζες αέρα, οι οποίες δεν λειτουργούν μέσω φωνητικών εντολών.
Τι Μπορούμε να Κάνουμε ως Καταναλωτές
Με την αύξηση των έξυπνων συσκευών στο σπίτι μας, είναι σημαντικό να είμαστε επιλεκτικοί σχετικά με τις άδειες που δίνουμε. Η ICO έχει ήδη παροτρύνει τους καταναλωτές να επιλέγουν προϊόντα με φυσικούς διακόπτες απενεργοποίησης και να συνειδητοποιούν ότι πολλά από τα δεδομένα που ζητούνται κατά την εγκατάσταση δεν είναι πάντα απαραίτητα.
Η αγορά έξυπνων συσκευών συνεχίζει να αναπτύσσεται, αλλά ο καταναλωτής πρέπει να ενημερώνεται και να ελέγχει ποιες συσκευές συλλέγουν τα δεδομένα του και για ποιον σκοπό. Συσκευές που διευκολύνουν την καθημερινότητά μας μπορούν παράλληλα να δημιουργούν κινδύνους για την ιδιωτικότητά μας.
-----------
Μπορεί να λάβουμε ένα μικρό ποσοστό εάν κάνετε κλικ σε έναν σύνδεσμο και αγοράσετε κάποιο προϊόν. Για περισσότερες λεπτομέρειες, εδώ μπορείτε να μάθετε πώς χρησιμοποιούμε τους συνδέσμους συνεργατών. Σας ευχαριστούμε για την υποστήριξη.
-----------
Ακολουθήστε το Gizchina Greece στο Google News για νέα και ειδήσεις στον χώρο της τεχνολογίας. Αν ψάχνετε HOT προσφορές και κουπόνια για κινητά και gadgets, κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Telegram.
-----------